Direktlänk till inlägg 4 oktober 2014

Kanelbullens dag och videosnutt på Jolly

Av Kicki Fredlund - 4 oktober 2014 20:07

Kanelbullens dag har väl blivit en av de mer kända namngivna dagarna.


Bakade gjorde jag inte, men tog med mig några från frysen, när jag åkte till Hedemora för att ha lite träning med systearna L och E. Det är inte lätt för dom att få den rätta kontakten med självständiga vinthundar, men tjejerna jobbar på.


Berra var hemma med Skorpan, som fick en vilodag idag, dom andra tre var med mig till skogen, där vi traskade runt ett par timmar medan jag fyllde min svampkorg med trattisar.


Det blev så varmt, efter en mulen och grå morgon, att jag blev alldeles svettig av att gå i skogen, men jag njuter varje dag som vi har den här milda hösten.


Idag frossade vi på varsin pepparbiff av närproducerat svenskt kött. Billigt var det inte, men ibland får man kosta på sig, det fick bli potatisgratäng till och ett glas rött.


Sen rensade jag mina svampar, medan jag lyssnade på en ljudbok.




  Här är en liten filmsnutt där Jolly markerar hittade trattisar.

 
 
Lena

Lena

4 oktober 2014 22:50

Ååååå så duktig hon är Jolly!! <3 <3

Själv har jag inte kommit ut i skogen på länge, vill inte lämna Malte ensam, men kanske i morrn att jag får lite avlösning av gubben, då ska skogen få ett besök :)) Som tur är plockar en släkting mer än gärna Trattar, gulingar & lingon till mej, 2 & en halv hink har jag torkat, borde räcka ett tag ;)

Kram & fin söndag! :))

http://frallorna.bloggplatsen.se

Kicki Fredlund

5 oktober 2014 07:19

Jolly gör som hon vill nu med ålderns rätt. Vill hon hellre gå och bära pinnar så gör hon det, men när hon vill leta svamp så gör hon det, även om jag inte bett henne, det är då jag kan se henne sittandes eller liggande vid svampen.
Fy vilken otur du har med dina hundar. Hoppas att Malte blir frisk igen. Kram

 
Ingen bild

Maria

5 oktober 2014 13:46

Tack för igår Kicki :)
Mats hälsar att vi alltid har kanelbullens dag här och tackar för de goda bullarna ;)

Kicki Fredlund

6 oktober 2014 10:05

Fanns det bullar kvar till Mats?

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

5 oktober 2014 17:58

I år är älgflugorna värre än någonsin hos oss, så nu har jag lagt ner skogen helt. Grannen berättade igår att hästarna blivit som tokiga när dom hade ridtur med kunder. Flugorna sätter sig helst under svansen och kryper och bits och det gillar hästarna inte, de blir alldeles hispiga och det är inte så lyckat med ryttare i sadeln. Nyss gick jag en sväng upp till hönsen och tror du inte jag lyckades få en på mig på de hundra metrarna..
Så skoj när Jolly jobbar, inga tveksamheter där inte!
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

6 oktober 2014 10:02

Det är då en himla tur att vi inte har så gott om älgflugor här, för det är verkligen obehagligt att ha dom krälande i håret och ner på halsen. Brr!

 
Raija

Raija

6 oktober 2014 08:11

Vad duktig hon är Jolly, som letar reda på svampen åt dig. Jag måste försöka träna Ellen till det. Teo har aldrig varit intresserad, fast vi provat och absolut inte Nancy, som inte förstår det alls.

http://www.nitida.se

Kicki Fredlund

6 oktober 2014 10:00

Jag borde träna in det på Maya. Jolly börjar ju bli gammal. Triss är nog som Nancy ;-)

 
Ingen bild

Helena

7 oktober 2014 04:57

Va duktig hon är!! Det ser nästan lite ut som nosarbete ( nosework) Som vi håller på med här. Dom ser så stolta ut när dom ska visa oss vad dom har hittat. Fia är för söt när hon markerar, ser så nöjd ut med sig själv. Ha det bra, Hälsa Berra!

Kicki Fredlund

7 oktober 2014 07:52

Ja, att leta svamp är ju ett nosarbete. Men hon letar bara när hon själv vill (med ålderns rätt, tycker hon)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 28 mars 17:48

Idag fick jag sätta lite fart på förmiddagen. Berra hjälpte mig att skaka mattor innan han åkte på sin dagverksamhet, sen röjde jag undan lite, dammsög, torkade golv och la på de skakade mattorna.   I kväll kommer Cissi och Martin från Göteborg. ...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards