Direktlänk till inlägg 26 september 2014

Fullspäckad dag

Av Kicki Fredlund - 26 september 2014 08:57

Gårdagen blev verkligen fullspäckad.


Vi åkte till Borlänge direkt efter frukost, skulle fylla på matförråden på ICA Maxi. Det fanns bl.a färsk laxsida för 79 kr/kg. Eftersom vi ofta äter lax (att göra en större bit i ugnen är ju bara så gott), så passade jag ju på nu när priset var ungefär det halva normala.


En snabbis in till S-O hann vi också med, han hade som vanligt jobbat natt och som vanligt sovit alldeles för kort tid.


Sen gick vi med hundarna på skogsprommis i Tjärnan. Det är så skönt nu när vädret är svalare och hundarna inte behöver lida av värmen längre.


 

På väg hem från Tjärnan såg jag den största flock tranor jag nånsin sett. Inte lätt att få en bra bild med mobilen från vägen.


Jag stannade även till en kortkort stund hos en som ville att jag skulle titta på svampar i hennes trädgård. Det var kopiösa mängder av några som såg ut som honungsskivling, men jag var osäker, och jag tror att det bara var några som liknade den svampen.


Vi hann precis hem och sätta på kaffet, väntade nämligen fikagäster halv tre.


Lena hade ringt för ett par dagar sen och sagt att hon skulle ha någon med sig, det skulle bli en överraskning för Berra, och det lovar jag attt det blev.


 

Den som var med Lena var nämligen Monica, som arbetade i stallet hos Berra för drygt 30 år sen.

Oj, så mycket det fanns att prata om. Dessvärre fick vi nästan köra iväg dom efter tre timmar, för vi skulle åka på teater, som började kl 19.


Vår dag avslutades på Folkets hus i Säter där föreställningen Ta det rätta ta Cloetta gick endast den dan. Men dom turnerar och har en föreställning i Hedemora den 1 november. Jag kan verkligen rekommendera att se den. Speciellt om man är lite äldre, för det var en härlig och rolig nostalgitripp i 50 och -60talets anda.

Dom fick med publiken i allsång och att delta i föreställningen, som t.ex skolklass som skulle säga efter "fröken".

Det var fullsatt salong .


Efter två års turnerande med nostalgiföreställningen "Ta´t lugnt ta en Toy" kommer nu uppföljaren "Tag det rätta, tag Cloetta" En underhållande och musikalisk berättarresa genom 50/60-talet
”Plikten framför allt” står det på enkronan och solen lyser över vår kärnfamilj. Pappa får 3 veckors semester med löning och mamma köper nylonstrumpor. Köpefrukt är sällsynt och nymodigheten i kiosken är glassen Top Hat! Snoddas sjunger haderianhadera i folkparkerna. Hagasessorna och lillprinsen pryder tidningssidorna, men den riktige kungen heter Elvis.
Kvinnorna börjar ta sig ton. I Jukeboxen sjunger Lill-Babs ”Mina kärleksbrev dom vill jag ha igen!” Mammor börjar förvärvsarbeta och klassen får sitt första skilsmässobarn. Vår gamla träskola rivs och istället bygger man en i tegel. Vi unga läser Bildjournalen och lyssnar på radio Luxemburg. John Lennon och Yoko Ono uppmanar från tevesängen: Make Love Not War!
Solveig Bergqvist Larsson, Cecilia Kyllinge, Bengt Kyllinge och Anders Larm bjuder på minnen och musik vi minns.

Föreställningen i två akter, 1 tim 35 min inkl 20 min paus.


 
 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

26 september 2014 09:52

Jamen det var mycket ni hann med på en dag! Så där mycket händer inte här på en månad...minst...
Jag är ju numera för rastlös för att sitta på en teater, något jag verkligen saknar. Men nu är det som det är med den saken. Idag blir det ett pass på loppis o imorgon kanske rentav Kopparmarken
Ha en finfin helg/kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

26 september 2014 17:06

För det mesta händer ingenting här heller. Du är ju både på loppis och marknader.
Den där föreställningen var inte så lång, du hade nog fixat den, först 45 minuter, sen närmare 25 minuters paus och 45 minuter till.
Ha en skön helg du me'!

 
Ingrid

Ingrid

26 september 2014 13:56

Det var verkligen en fullmatad dag!
Den största flock tranor jag har sett innehöll 4 fåglar, så där leder du stort.
Så trevligt att teaterföreställningen motsvarade förväntningarna.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

26 september 2014 17:02

Dom flesta dar gör man just ingenting, men så händer det lite mer nån gång ibland. Kram

 
Ingen bild

Yvonne

26 september 2014 21:29

Vi var i Skoga igår och det kom såå många tranor flygandes. Nu har de väl snart samlats klart för avfärd söderöver.

Kicki Fredlund

27 september 2014 09:47

Det var väl samma flock som var i Vikmanshyttan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards