Alla inlägg under juli 2014

Av Kicki Fredlund - 20 juli 2014 19:17

Jag har haft en alldeles strålande trevlig dag idag.


Redan strax efter 9 åkte jag hemifrån, min namne här från Vikmanshyttan tog rygg på mig, för hon hittade inte dit vi skulle.


 

Marianne, som var orsak till utflykten (hon fyllde år)..


 

hade kommit med sin gamla husbil (jag tror den är från  1978), redan i går kväll mitt under pågående regn och åskväder. 


 

Hundarna var lite väl intresserade när vi skulle fika, så dom fick flytta in på sina respektive platser medan vi fikade.


 


 

Marianne kommer med kaffet...


så nu kunde vi hugga in på den otroligt goda tårta som Kerstin bakat och haft med sig


Efter fikat, så vallade vi en uppletanderuta i skogen åt de som ville prova med sina hundar, dom flesta hade inte gjort det tidigare. Bl.a så var det första gången för Maya. Hon hade lite svårt att ge sig iväg hela 50 meter för att leta, men när jag följde med henne en bit framåt så pinnade hon iväg och hämtade leksaken som låg utlagd, hon har iaf ett bra föremålsinresse.


     

Sen var det vissa som badade och simmade innan grillen tändes


 

Marianne bjöd på godaste hemgjorda hamburgare


     

Mycket prat blev det runt elden medan vi väntade


 

Tillbehören var inte heller fy skam, det hela avslutades med grillad ananas.


     

En del av hundarna sysselsatte sig själva..


   

medan andra var i bilarna, bl.a fick Maya vara där medan vi fikade och sen åt.


Det var bara henne jag hade med mig. Jag trodde det skulle bli för varmt för alla att sitta i bil mest hela tiden. Dessutom var Berra dålig och stannade hemma, så dom var hemma med honom.


Jag avslutade det hela med att plocka en liten bytta med blåbär, det var väldigt gott om dom just där, så nu får jag väl snart ge mig ut och plocka "på riktigt".


Klockan var över 3 när jag kom hem så det blev en heldag (mycket trevlig sådan).

Av Kicki Fredlund - 20 juli 2014 17:59

 

Idag fyllde Triss 3 år, hon har ju även en kullsyster som naturligtvis också blir 3 år idag. Dessvärre tillåter inte den ägaren att jag får ha någon kontakt, så jag kan bara hoppas att hon mår bra. Att hon har det bra, det tror jag nog.


 

Igår blev Maya och hennes syskon 5 månader. Brorsan Marre har just starta semesterresa med sin familj till Kroatien, där han även ska ställas ut i babyklass.


 

Det är mycket lek och bus om dagarna för Maya, som bara är stilla när hon sover, annars är det full fart.

Här i bus med Jolly, som hon biter i örat, men Jolly ger igen och biter henne i benet.


En till som fyllde år idag var Marianne, vi var några som hade en heldag vid en sjö, men det får jag ta i ett eget inlägg.

Av Kicki Fredlund - 20 juli 2014 17:51

 

Igår när jag åkte till Köping, såg det ut att ha varit en otäck bilolycka, för det stod brandmän som släckte en totalt utbränd bil och det var våldsamma bromspår över vägen ner i diket. Man funderar såna gånger hur det gått för kraken som satt i bilen.


 

Det regnade ju våldsamt på vägen hem, ett regn som sen även kom till Vikmanshyttan.


 

Intressant att se hur temperaturen sjönk på nolltid, från + 27 grader till +13 grader när det regnade som värst.


 

Triss var trött när vi kom hem efter den otroligt varma dan

och la sig omgående i soffan.

Av Kicki Fredlund - 19 juli 2014 17:56

Det var olidligt varmt på idrottsplatsen i Köping, där dagens utställning gick av stapeln.


Jag åkte ensam för Berra behövde vara hemma hos dom andra hunarna.


Triss uppskattade inte alls värmen, jag försökte hålla henne sval med kyltäcken och våta handdukar, men det räckte inte när det var ca 30 grader och ingen skugga fanns. jag fick visserligen vara inne i ett tält hos en annan utställare, men jag nöjde mig med att nyttja den lilla skugga som hennes tält gav.


Triss gick ju sist av alla, så det blev ju 2,5 timmes väntan i hettan för hennes del.


Hon var inte alls på G, men uppförde sig ändå efter omständigheterna väl.


Hon blev tvåa med CK i klassen och sedan 3:a bästa tik.


Jag fick SMS från Christine, vars stuga vi ska låna när vi åker till Gotland. Det visade sig att hon fanns på plats i Köping och vi fick precis tag i varandra när jag var på parkeringen för att åka hem.

Jag fick nycklarna till stugan innan jag åkte vidare hem.


Dagens domare var från Portugal, jag fick ingen riktig kläm på vad han gillade för hundar, men å andra sidan har jag nog sällan varit så ouppmärksam på vad som hände i ringen. Detta p.g.a värmen, det blev också väldigt lite fotograferat, Triss behövde ständig passning, både för att hålla henne sval och även lugn, så hon inte stressade upp sig så dant av andra hundar.


Hennes kritik den här gången:

Quite good proport Corr undershot (underbett) Well shaped eyes Good size of ears Normal front & topline Free movement.

Exelent CK 2 Ckk 3 BTKL Domare: Louis Pinto Teixeira


Av Kicki Fredlund - 18 juli 2014 07:20

Jag skulle träffa en tjej i går eftermiddag halv 4, för hon behövde lite råd för sin hund.


Eftersom jag hade ärende till bl.a Granngården för att köpa hundmat så var det enklast att vi träffades på brukshundklubben i Skoga.


Jag gick en promenad med hundarna i Tjärnan först. Eftersom det var så otroligt varmt så fick Skorpan gå kopplad, för att hon inte skulle komma på idén att pipa iväg in i skogen.


När Berra är med är det lättare att ha alla 4 lösa, men när jag går ensam är det svårare att ha full koll på Skorpan (dom andra sticker inte).


Jag fick korta av min tänkta runda för alla hundarna hässjade så häftigt i värmen.


När jag kom till klubben flåsade Skorpan och Triss fortfarande lite väl mycket, så jag band upp dom i skuggan under ett träd utanför bilen, med varsin blöt handduk på ryggen.


Men när jag en halvtimme senare tittade till dom, så flåsade Skorpan värre än någonsin, så jag förstod att det var bråttom att åka hem så jag fick kyla ner henne.


Jag stannade till i 30 sekunder och postade ett brev och såg då att det började krisa till sig riktigt för Skopan, hon hade kräkts och bajsat på sig, hon var helt blå i munnen och ögonen var fulla av skräck och dödsångest, hur hon lät när hon försökte få luft var hemstkt (jag gråter nu så tårarna trillar när jag skriver detta).


Jag körde milen hem som en galning, 150 på 80-väg och 110 genom byns 50. Tur att det nästan inte var nån trafik. Ringde till Berra (han låg ju och var dålig) att han fick ha vattenslangen i beredskap när jag kom.


Skorpan var i det närmaste medvetslös när jag bar henne från bilen till badbaljan på altanen och började spola henne med kallvatten.


Fy fasen det var SÅ nära att jag mist henne.


Hon darrade i hela kroppen, sen  jag kylt ner henne, och hade kramper i bakbenen, men piggnade till så hon själv gick i baljan då och då för att lägga sig i vattnet igen.


Nu mår hon bra och hon har ätit upp sin mat under natten.


 

Älskade Skorpan. (bilden tagen vid ett annat tillfälle)


Av Kicki Fredlund - 17 juli 2014 10:37

Skorpan oroar mig just nu. Besvären från hennes diskbråck blir allt mer påtagligt, hon tappar sina bakben allt oftare, dom släpar bakom henne, eller så blir hon sittande med benen under sig. Det sker speciellt när hon är ivrig eller uppspelt


Men hennes goda humör är det inget fel på. Hon leker och busar gärna med Maya, så jag tror inte att hon har ont, utan att det är rent neurologiskt.


Att utsätta henne för en operation har jag inga planer på, där är prognosen för dålig att hon skulle bli varaktigt bra.


 

Det är inte alldeles enkelt att komma åt vattnet eller att bada, när bakbenen inte genast följer med.


 

Sötfian!


Av Kicki Fredlund - 17 juli 2014 10:19

När jag fyllde år i januari fick jag ett skott på en blomsterlönn av Magggan M.


 

Den har vuxit på sig och blommar nu för fullt.


Jag tycker om dessa gamla blommor och de får mig att tänka på innanfönster med vadd emellan och på vadden låg fröhusen från blomsterlönn, eller var det från nån annan blomma?


Av Kicki Fredlund - 16 juli 2014 19:23

 

Jag var ju så himla trött idag på förmiddagen, men piggnade till när Berra kom ut med fika på altanen.

Kubbarna som jag bakade häromdan har haft en strykande åtgång, så jag ska nog baka nya i morgon.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards