Direktlänk till inlägg 21 juli 2014

Tryckande värme

Av Kicki Fredlund - 21 juli 2014 18:14

Idag har det varit äckligt varmt.


Morgonen gick väl an, men för det var 19 grader kl 9, men sen blev det mer an 30 grader, på altanen går det inte att vara för där är uppåt 40 grader. Nu, fast klockan är halv 7, så är det fortfarande 26 grader varmt.


 

Men jag satt ialla fall och skrapade potatisen på altantrappan.


 

Tur att tvätten torkade kvickt, trots den höga luftfuktigheten, för den tog jag in när det började mörkna på himlen och åskan mullrade (men det kom aldrig nåt uppfriskande regn)


 

När jag tog upp potatisen från landet, fick jag se att rådjuren varit i farten igen, dessvärre betat av sockerärtorna så inga blommor finns kvar som kan ge ärtor.


 

Samma visa med mangolden, den som började bli klar att skörda, har bara hunnit ta lite späda blad till daglig sallad.


 

Under vårt enda äpppelträd ligger hundratals nedfallna kart, jag får lov att ta räfsan innan jag kan klippa gräset där.


 

Jag plockade in årets första liter med hallon, som vi åt med lättvispad grädde efter maten. Men fy sjutton vad hallonhäcken ser eländig ut i år, och hallonen var små och maskätna. Hoppas vildhallona ute i skogen är bättre.


 

I kompostjorden har ett par penséer alldeles tagit fel på årstid, men det är kasserade plantor från förra året, som antingen har tagit sig igen, eller frösått sig själva.


 

Men att floxen börjat blomma, betyder det att hösten är på G?

 
 
Raija

Raija

21 juli 2014 18:49

Håller med om att den här värmen inte är kul och det är svårt att veta var man ska vara, för det är varmt överallt.
Hoppas rådjuren håller sig från min mangold, för den är på väg upp nu. Inte kul att få allt uppätet av dem. Tur att du har lite fina blommor att njuta av, som de låter bli.

http://www.nitida.se

Kicki Fredlund

22 juli 2014 11:21

Lägg fiberduk över din mangold, det borde jag ha gjort.

 
Ingen bild

Kerstin.

21 juli 2014 19:18

Köp blodmjöl på Grsnngården och strö på då går inte Rådjuren på växterna har det jämt på kyrkogården för där äter dom upp blommorna.

Kicki Fredlund

22 juli 2014 11:17

Jag får försöka komma ihåg det till nästa år.

 
Paula

Paula

21 juli 2014 19:34

riktar helt in mig på att överleva värme innebär kliande gps. sovrummet svalt hela dygnet men vad ska man pyssla med där
vill ha tillbaka mitt liv!
kram

http://paulaz.se://paulaz.se

Kicki Fredlund

22 juli 2014 11:16

Hemskt att gå gipsad i den här hettan.
Du får spela WF med mig så får du nåt mer att pyssla med, går utmärkt med en hand. Kram

 
Cici

Cici

21 juli 2014 20:04

Mot kyla kan man klä sig men mot hetta är det svårt att skydda sig. Skulle vara om man står i duschen mest hela tiden. Men man ska ju spara på vattnet också när det är så här torrt. Tur att det är en kortare tid på året som det är så här varmt!

http://cicilina.blogspot.se

Kicki Fredlund

22 juli 2014 11:14

Ja den som älskar värme kan ju verkligen njuta nu, men för oss vanliga dödliga är det FÖR varmt.

 
Ingrid

Ingrid

21 juli 2014 20:53

Jag hävdar mig med en dåres envishet att det är skönt med värmen och allra bäst är den när det är så varmt att man kan sitta i skuggan och njuta. Än så länge är det svalt om nätterna och då går det bra.
Rådjur vill vi inte ha varken på vägarna eller i trädgårdarna.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

22 juli 2014 11:13

Men då måste man hitta en skugga att vara i, men kvällarna är ju tropiskt sköna.
Jag skulle lagt fiberduk över, för rådjuren tog ju allt förra året också, man borde ju lärt sig nåt av det. Kram

 
Pia

Pia

21 juli 2014 22:45

Till och med jag suckar lite och känner mig matt :) Sitter just nu i soffan iförd bh och trosor och har fläkten blåsande men lika varm för det. Avvaktar lite med valpbusandet, Alvin blir övervarm och gör inte många knop på dagarna. Lagom att sova mycket och plaska runt i barnpoolen emellanåt. Ska det fortsätta vara såna här somrar kanske man får skaffa sig en större pool :)

http://pimli.se/blogg

Kicki Fredlund

22 juli 2014 11:10

Nu är det faktiskt inte så kul längre, man kan ju inte ens vara ute trots att man vill passa på när det ändå är sommar och sol.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards