Alla inlägg under januari 2014

Av Kicki Fredlund - 20 januari 2014 17:46

Idag åkte vi redan på f.m till Stig-Ove för att Skorpan skulle få akupunktur. Vi skulle varit där klockan 10, men när vi åkt några km hemifrån, så låg en gran tvärs över vägen så vi fick lov att vända och ta en annan väg. Tur att vi har två vägar att välja på, men vi blev lite försenade.


     

Skorpan njuter när hon får massage av Lena efter akupunkturen.

Eftersom det var 5:2 dag idag, så blev det ingen fika. D.v.s Berra drack en slät kopp kaffe, men det klarar jag inget vidare, så jag hoppar över helt.


 När vi kom hem tog jag sparken med Jolly och Triss, medan Berra tog en kopplad promenad åt ett annat håll med Skorpan.

Triss vill ju inte äta alls, jag får mata henne för att få i henne nånting, men här ute på vägen letade hon efter hästskit, och den äter hon med förtjusning.   

Av Kicki Fredlund - 19 januari 2014 16:28

På begäran kommer här receptet på den fantastiska desserten som jag bjöds på i fredags


Saffrans- och färskostglass med vit choklad

½ kuvert saffran

Saft och finrivet skal av en citron

300 gram Philadelphia färskost

1½ dl strösocker

3 äggulor

100 gram vit choklad

4 dl vispad grädde

 

Rör ut saffran i citronsaft och det finrivna skalet

Vispa ihop Philadelphiaosten med saffransblandningen, plus socker och äggulor.

Smält chokladen och vispa i den i blandningen under kraftig vispning.

Rör ner den vispade grädden från annan bunke.

Sen vare klart!


Fördela i portionsglas o ställ i frysen så där ca 4 timmar, tag fram och ställ i kylen ca 1 timme innan servering, det gällde alltså när det var i portioner och inte i en jättefryst bunke-

Garnera ev. med granatäppelkärnor, men det är ju inte nödvändigt.


     

 

Av Kicki Fredlund - 19 januari 2014 10:49

När jag vaknade i morse och drog upp rullgardinen, så kunde jag inte låta bli att beundra den snöiga vyn utanför.

Graderna var inte heller så avskräckande med - 5. en ganska lagom temeratur så här års.


När det ljusnat lite, eftersom det är mulet och snöar, så blev det inte så ljust. Men jag tog kameran och gick runt inne och tog kort från olika rumsfönster.



























Från södra fönstret i stora rummet syns det döda päronträdet och hallonhäcken.

dammen i bakgrunden har varit nästan helt tömd på vatten, så det är nästan botten som syns.

    






Från köksfönstret är det syrenen och syrenhortensian som syns.




























Står jag vid ytterdörrer så syns cypressen vid brevlådan.
























Från biblioteksfönstret är det mest grannens äppeträd som syns, men även snöbärshäcken som skiljer tomterna åt.


På kontoret uppe på övre våningen ser jag ut över lekstugan/förrådet.


Nu har det börjat om att snöa, så jag tog ett sista foto på det ymniga snöfallet.


Av Kicki Fredlund - 19 januari 2014 09:42


Ingen större konst att hitta ett motiv till temat snötyngd, för det är otroligt så mycket det snöat senaste dygnet. I princip är allt snötyngt.


  



  

Av Kicki Fredlund - 19 januari 2014 07:32

Triss söker de varmaste platserna hon hittar. Jag förstår henne för vi har otroligt golvkallt. Jag tänder i kaminen varje morgon, nu när det varit lite kallare ute.


Just idag är på morgonen är det "bara" -5 grader ute och 18 grader inne, annars kan det vara nedåt +16 grader i rummet när jag kommer upp.


 

Om inte favoritplatsen i Berras knä är ledig (Skorpan kanske ligger där), så duger även Jollys varma rygg.


 

Men när brasan börjar ge värme, så ligger Triss så nära att hon borde få värmeslag...


Men när det blir för varmt åt ena hållet, så vänder hon en ny sida till...


 

det gäller ju att bli "grillad" runt om


  

Av Kicki Fredlund - 18 januari 2014 12:43

Gårdagens middag på brukshundklubben i Skoga, var en riktig höjdare.

Klubben bjöd på stort med en tre-rätters middag för alla som hjälpt till på klubben under fjolåret.

Kökskommittén hade överträffat sig själva den här gången.   


Vi bjöds på ett glas alkoholfri Kir när vi kom. Under glaset stod en siffra, motsvarande siffra stog på menyn vid platsen där man skulle sitta.


Marianne, som bott i Spanien ett antal år, hade skojat till menyn på spanska  


        

Förrätten var hur god som helst och retade aptiten så till den milda grad, att jag totalt glömde att ta kort på varmrätten, som var tjälknöl och potatisgratäng och skivor av tomat och mosarella till.


Vi har, lindrigt sagt, ont om aktiva karlar i vår klubb, Kim är den ena, för kvällen uppklädd och stilig.

 

Jan- Åke "Lången" är den andra.

 

Desserten, var bland det godaste jag ätit i hela mitt liv. Jag måste få receptet av Marianne, som gjort den.


Här är Marianne och Ninni


Efter maten uppvaktades jag med en blomma för att jag nyss fyllt jämna år.


 

Vi var flera stycken som fyllt nyligen och som fick blommor av styrelsenn.

Av Kicki Fredlund - 18 januari 2014 11:40

 

Middagen, som jag var på i går på brukshundklubben, var verkligen inbjudande.

Kökskommittén hade dukat med vita linnedukar och levande ljus i kandelabrar, och en jättegod förrätt stod framdukad när vi kom.

  

Av Kicki Fredlund - 17 januari 2014 16:15

- 13 grader både i går kväll, i morse och nu. Det var ca -10 ett tag på dan när solen tittade fram.


Men det är vindstilla, så det var ganska behagligt att vara ute på sparktur med hundarna.

Jag tog med mig två på en längre runda, medan Berra promenerade med kopplad Skorpan.


Dessvärre har Skorpan varit sämre i ryggen idag, hon har fått spasmer i bakbenen så hon satt sig på ändan med bakbenen under sig. Tidigare har spasmerna gjort att bakbenen släpat efter ett par steg, sen släpper det igen.

Jag har märkt att det är värst när hon blir för ivrig och uppspelt. T.ex när vi gör oss i ordning för att gå ut.

Ikväll blir det partaj på brukshundklubben   , nåja, nåt sånt som glaset antyder blir det inte, men klubben ska bjuda alla som hjälpt till med det ena eller andra under fjolåret, på tre-rätters middag. Spännande!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards